[bookmark: _Hlk505143616]‘What the Country Wanted’: The Houses of Parliament, the Press and the Origins of Media Management in Britain, c. 1780-1900
In his recent account of the history of public relations in Britain, Scott Anthony suggests that PR represented a ‘product of the Great Depression’ and a ‘mass-media consequence of the expansion of centralised social welfare provision’ (2012: 1, 5). Jackie L’Etang’s earlier intervention also drew attention to developments between the wars, and to the work of civil servants in particular who, through organisations like the National Association of Local Government Officers, ‘developed key public relations concepts and contributed in an important way to public relations ideology, particularly in relation to concepts of professionalism and a public service ethos’ (2004: 21).
In Britain and many other countries, the twentieth century is generally regarded as the period in which public relations emerged as a recognised profession (St. John, L’Etang and Lamme, 2014: 1; Watson et al, 2015; for a counter argument, see Brown, 2015). Historians have nevertheless drawn a distinction between the emergence of this profession and persuasive strategies and techniques that boast a much older lineage. As L’Etang has argued in another account of the development of PR in Britain, focusing entirely on ‘public relations as a distinct, named occupation…excludes centuries of political and public communication, nationalism, advocacy and activism…[which] may legitimately fall within the ambit of PR activity’ (2015: 140). 
Great strides have been made in recent years to explore such historical antecedents, which are sometimes referred to as pre- or proto-public relations. In the United States, the nineteenth-century contributions of press agents, publicists, corporations and voluntary organisations have long been recognised (Raucher, 1968: ch. 1; Olasky, 1985; Rogers, 2010; Myers, 2017). An equally impressive body of scholarship has emerged in Germany in recent years (Bentele and Seiffert, 2012; Senne and Moore, 2015; Schönhagen, Philomen and Meißner, 2016), but the situation in the UK is less encouraging. With the exception of Tom Watson’s work on medieval cults (2008), published commentary on PR history is restricted to twentieth-century developments. Not only are there more German and US studies, furthermore, but there is also more conceptual and epistemological variety in historical writing on public relations in those countries (Raaz and Wehmeier, 2011: 269).
This paper seeks to rectify this shortcoming by exploring some of the earliest known official attempts to manage the press in Britain. It differs from previous accounts in its focus on Westminster rather than Whitehall, and in its concern with the role of elected representatives and unelected peers rather than civil servants. Much of the historiography has emphasised the importance of civil servants and subsequently Special Advisors to the development of modern government public relations (Ogilvy-Webb, 1965; Clark, 1970; Tulloch, 1993; Grant, 1994; Blick, 2004; McNair, 2004; Moore, 2006; Gregory, 2012). There are sound reasons for doing so. The civil service possesses its own class of public relations practitioner, the Information Officer,[endnoteRef:1] and the majority of Chief Press Secretaries, arguably the most important figure in national government promotion, have been civil servants (Seymour-Ure, 2003: 138).  [1: . This class was created by the post-war Labour government in 1948, and was part of a series of reforms to official communications that included the establishment of a Central Office of Information in 1946. For a review of these reforms and their legacy, see Maartens (2016). ] 

Parliament, however, also played host to its own developments that are worth incorporating into any history of government public relations. These include the production and distribution of official reports which influenced media (and by extension, public) commentary on governmental affairs, the lifting of restrictions on the reporting of debates and committees, and the creation of a Westminster Lobby.
[bookmark: _Hlk499885376][bookmark: _Hlk500318122][bookmark: _Hlk499884381][bookmark: _Hlk499882078][bookmark: _Hlk500309567]Such developments have attracted scholarly attention in the literature on the campaign for press freedom. This campaign is typically portrayed as a protracted struggle between politicians and journalists which culminated in the former granting a series of concessions to the latter to report more widely on parliamentary affairs (for major reviews, see Koss, 1981; Curran, 2003; Hampton, 2004; Hewitt, 2013). Concessions were undoubtedly made, often begrudgingly, and many journalists did use improved access to parliament to increase media scrutiny of state power. Yet, reporters also developed a crucial dependency on parliament as a site of news and on individual parliamentarians as sources of news. Politicians, for their part, learned to use the media to their advantage, an aspect of political communication that has received little serious attention in studies of the eighteenth and nineteenth centuries even if it has long been recognised in comparable twentieth-century accounts (see, for example, Tunstall, 1970; Franklin, 1994; Negrine, 1994; Davis, 2002; Shaw, 2009). 
Drawing on a wide range of primary and secondary sources, including Hansard[endnoteRef:2] records, newspaper articles and books written by contemporary observers, this paper aims to shed light on such earlier forms of persuasive communication. Presenting a longue durée perspective that considers key milestones and trends from the late eighteenth century to the turn of the twentieth century, it concludes with a discussion of the implications of the findings for current understandings of public relations history. [2: . Today, Hansard provides an official record of debates and votes of the Commons and Lords. For much of the nineteenth century, however, it was a purely private venture funded through sales of transcripts of parliamentary proceedings to members of the public and the political classes. From 1855, the Treasury agreed to partially subsidise with a grant what was then Hansard’s Parliamentary Debates, and from 1909 the publication was brought under direct governmental control. For an account of its history, see Vice and Farrell (undated).   ] 

Inauspicious Beginnings: Official Reports as Early Information Subsidies
Towards the end of the eighteenth century, Britain began to experience the first stirrings of an ‘information revolution’ (Jupp, 2006: 207). This revolution was triggered partly by a significant increase in the number of newspapers, periodicals and pamphlets which reported on parliamentary affairs, and partly by a comparable (and probably related) increase in the number of official publications produced and distributed by the state. For much of the century certain, ostensibly ‘independent’ newspapers had been secretly funded by the Treasury. By 1800, however, the ‘ability of political leaders to engage in partisan propaganda [of that kind] was diminishing’ (Grant, 1994: 22). Several factors were at work, including the reform of the civil service and a decline in its size and influence, and they encouraged the proliferation of a different type of government promotion: the official report. As the political historian Peter Jupp has shown, from around 1780 onwards there was a 
substantial increase in the number of select committee and Royal Commission reports and of accounts and papers, that is individual returns of information on a vast array of subjects requested by ministers and private members and supplied by the government offices. In the case of accounts and papers…the number issued and printed tripled between the 1780s to the 1820s, by which time there were about 380 every year. (Jupp, 2006: 207) 
	Such publications had two main audiences: MPs, peers and civil servants, who used them for the purposes of gaining or consolidating political capital, and a growing number of specialist political reporters, who treated them as a valuable source of news. Ordinary citizens could purchase official publications for a fee, but were more likely to encounter second-hand summaries in newspapers, pamphlets and other printed ephemera. Many reports also contained detailed statistical information that some readers found too tedious or challenging to digest. Journalists assumed an important role in this regard by translating official information into a form considered appropriate for the reading public. They did this by addressing their audience directly and by portraying official reports as things akin to intelligence gleaned from a reluctant government. As one journalist wrote in an article on a Select Committee on Finance:
to make an accurate abridgement of [the first report of this committee] will require time. It will arrest the attention of every man who desires information, though we fear, from the complicated manner in which the public accounts are drawn, it will not be easy to discover the truth… We shall endeavour to analize it. (Chester Chronicle, 14 April 1797)
[bookmark: _Hlk500397080]The ‘truth’, of course, was what journalists made of official publications. However, it was also what the authors of such publications wanted journalists to make of them. The reports, papers and accounts they circulated in the late eighteenth and early nineteenth centuries were in some senses the first ‘information subsidies’, as Oscar Gandy (1980) has described them, because they were designed at least in part to satiate the growing journalistic demand for information on government business. Reports of Select Committees did this by exploring specific problems that required legislation, while Royal Commissions – sixty of which were ordered between 1800 and 1831 – spearheaded wider enquiries into public affairs (Royle, 2012: 226). Both types of investigation were central to the development of new legislation, and to public discussion of governance more generally. Some of the most significant legislative changes of the period were in fact informed by official enquiries, with the 1834 Poor Law Amendment Act, for example, preceded by an 1832 Royal Commission whose findings were published in thirteen volumes by the government’s in-house printer, His Majesty’s Stationery Office (Lockwood, 1967: 183; McGauran and Offer, 2017). 
Established in 1786 to supply stationery to government departments, HMSO quickly metamorphosed into a large-scale publishing house. Within a century it had become the sole distributor of printed records of parliamentary debates – Hansard – but in the early 1800s it played an equally important role in publicising the findings of select committees and commissions of inquiry. Governments ordered commissions of inquiry for a range of reasons (Rowe and McAllister, 2006). They gave the impression of decisive political action even if none had been taken. They deflected attention from the state onto a group of appointed ‘experts’ who were often drawn from outside its ranks. Last but not least, the findings of such enquiries could be used to steer public discussion of the social problems they investigated, particularly if they were distributed to journalists as reports which could then form the basis of articles or opinion pieces. 
Writing of the United States in the second half of the twentieth century, Gandy drew attention to the use of official reports, press releases and handouts as ‘low cost form[s] of information gathering for journalists’ (Gandy, 1980: 104). In Britain two centuries earlier, official reports served much the same function. Packed with information that could be quoted at length in newspapers and pamphlets, they represented a new and important source of news for journalists who had historically relied on gossip and hearsay to construct a picture of Westminster politics. However, official reports also crucially contained information which could be attributed to known sources, and in that regard differed from material sourced from the chambers.
The Reporting of Parliamentary Debates in the Pre-Reform Era
While reports of committees and commissions often found their way into newspapers, setting the agenda of public discussion in ways that will be familiar to contemporary observers, journalists also placed great stock in what was actually said in parliament by elected officials, Lords and invited guests. A 1711 standing order restricted publication of parliamentary proceedings until 1845 (Salmon, 2009: 259); in accounts of debates even the ‘mention of the names of members of Parliament in the press’ constituted a breach of parliamentary privilege (Hanson, 1936: 33).[endnoteRef:3] Nevertheless, following a complex legal case involving the printers of the Middlesex Journal and Gazetteer in 1771, governments began to turn a blind eye towards press coverage of parliamentary affairs (Thomas, 1960; Jupp, 2006: 207). By 1774, there were more than a dozen papers in circulation which reported directly on parliament, and though many copied rivals’ accounts at least seven, according to the parliamentary historian Peter Thomas, ‘were producing their own versions of debates’ (1959: 632).   [3: . The essayist, poet and journalist Samuel Johnson was responsible for one of the more amusing attempts to circumvent official restrictions on parliamentary reporting. Writing in the Gentleman’s Magazine in the 1730s and 1740s, he wrote of a fictional ‘Senate of Lilliput’, giving real-life political actors pseudonyms to avoid falling foul of censors (Hoover, 1953).   ] 

These versions were initially constructed on the basis of memory, because journalists were prohibited from taking notes in the Commons until 1783 and in the Lords until the 1820s (Aspinall, 1956: 230; Vice and Farrell, undated: 13). Some may have surreptitiously done so, but they risked ejection from the viewing gallery that overlooked the Commons chamber and the separate area reserved for reporters in the Lords if they were caught. The latter areas were the only places in Westminster where journalists were permitted to hear the proceedings of either House, but they were open to the general public and frequently overcrowded. 
Another problem that reporters faced concerned acoustics and sight: even if they managed to find a seat, journalists often failed to see or hear the person delivering the speech. These factors militated against accurate reporting of debates, and factual inaccuracies within articles and contradictory accounts of the same debate in the same newspaper were a common occurrence (Williams, 2010: 60). To mitigate such problems, some enterprising editors invited MPs and peers to submit advance copies of their speeches to them, even advertising such invitations in print. The London Evening Post, for example, ran the following advertisement on 11 December 1770:
The Members of either House, who would choose to avoid any disagreeable Imputation by having their Speeches spuriously given to the Public, may, by enclosing them to A.B. at the Printers, have them faithfully conveyed to the Public through a most respectable Composition. The Manuscripts, immediately after composition, will be destroyed. (Cited in Thomas, 1959: 633)
Advance copies of speeches are still of course given to the press today, and benefitted then, as they do now, both the author of the speech and the journalist reporting it. To ‘faithfully convey’ a politician’s words was to give that individual a direct channel of communication to the reading public. To send an advance copy of a speech to a newspaper was to give the editor a potentially valuable source of news which could be quoted verbatim or discussed indirectly without fear of parliamentary rebuke. 
It is difficult to estimate how many speeches were given to the press in this way, but we do know that the practice appears to have emerged around the same time that other forms of direct public communication rose to the fore of British political life. In the 1780s, the Whig MP Charles Fox began addressing outdoor public assemblies in his constituency of Westminster, not coincidentally the largest in the country in the pre-reform era (Reid, 2000: 130; Corfield, Green and Harvey, 2001: 160). Edmund Burke, another Whig who campaigned for the establishment of HMSO and who is often remembered for popularising the notion that newspapers acted as a ‘Fourth Estate’ (Franklin et al, 2005: 84; Hampton, 2010: 3), published many of his speeches at his own expense, partly to ‘educate readers’ and partly to ‘[enable] him to revise his public persona before contemporaries and posterity alike’ (Harris, 2007: 112). 
Such forms of oratory, as Janette Martin has argued, ‘blend[ed] an oral mode of address with a literary style…in effect making “the published speech” a new genre [of printed ephemera]’ (2012: 34). They also represented important instances of planned public communication which were designed to enhance the careers and reputations of individual politicians. Oratory has been described as a key representational function of PR (L’Etang, 2009: 616), and certainly took on a special significance in the period examined here. From the 1770s onwards, politicians began to deliver speeches in parliament with the expectation that they would be reported and discussed outside of Westminster. This changed the character of parliamentary discourse and the average length of Commons speeches, which increased from around 10 minutes in 1780 to 40 minutes in 1830 (Jupp, 2006: 207). Speakers also made more frequent references to the public, a shift that marked, in Christopher Reid’s estimation, a ‘decisive rhetorical reorientation of parliamentary speech’, with elected representatives ‘re-fashion[ing] themselves rhetorically in recognition of changing public conceptions of political sincerity, accountability and trust’ (2000: 128). 
It is worth noting that these developments occurred against a backdrop of social change. In the final decades of the eighteenth century, revolutions in America and France and a regency crisis involving George III stoked popular interest in politics and establishment fears of working-class revolt. Politicians, and elected representatives especially,[endnoteRef:4] responded to these events by making a greater effort to publicise their words and deeds. The culture of secrecy which had pervaded Westminster for much of the eighteenth century began to make way for one of publicity, setting the scene for a more formal accommodation of the press in the nineteenth century.   [4: . In general, the House of Lords appears to have lagged behind the Commons in press reforms, probably because peers, in contrast to MPs, were not beholden to constituents. ] 

Institutionalising the Reporting of Parliamentary Debates and Speeches
[bookmark: _Hlk497288760]We have already seen that reporters were permitted to take notes of Commons proceedings from 1783 onwards. Twenty years later, another milestone was reached when seats were reserved for journalists in the Strangers’ Gallery of the Commons.[endnoteRef:5] Michael MacDonagh, an early historian of the parliamentary press galleries, has argued that the catalyst for this particular reform was an ‘accidental circumstance of some importance rather than…the inevitable, if slow, operation of public opinion’. Britain declared war on France on 18 May 1803, and the subject was debated for two nights in the Commons on 23-24 May. William Pitt, Prime Minister at the time, addressed MPs on the first night in a speech which attracted such public interest that  [5: . The Lords lacked a viewing gallery until 1831, with reporters standing behind a barrier known as the ‘Bar’ prior to then (Vice and Farrell, undated: 13-15).  ] 

[a]n immense crowd gathered in the lobbies [of both Houses] at an early hour, though the Gallery doors were not to be opened that day until half-past three o'clock. When they were opened there was the usual wild scamper up the narrow staircase for seats in which the reporters were unsuccessful. The occupants of the back row refused to budge. Even the alluring prospect held out to them by the reporters that if they would give up their places and go home they could read Pitt's speech in print the following morning failed to move them. In the circumstances no one was able to peruse the speech in the newspapers. Pitt's oration was lost to the public. (MacDonagh, 1912: 309) 
The gallery was filled, it later transpired, with friends and associates of MPs, who had taken their seats before the lobby doors were opened for the remaining visitors. The press complained directly to the Speaker of the House Sir Charles Abbot and indirectly in print, with the Morning Post, for example, describing the affair as a ‘public calamity’ and accusing the Speaker of conspiring with MPs to exclude reporters (24 May 1803) and the Gloucester Journal lamenting the ‘[loss] to the world’ of what it called ‘the most important, the most interesting [debate] which ever occurred, not only to this nation, but to every quarter of the globe’ (30 May 1803). Abbot subsequently granted reporters exclusive occupation of the gallery’s back row, recording in his diary: 
Settled with Serjeant-at-Arms that the Gallery door should be opened every day, if required, at twelve; and the Serjeant would let the housekeeper understand that the newswriters might be let in in their usual places (the back row of the Gallery), as being understood to have the order of particular Members, like any other stranger. (Cited in MacDonagh, 1912: 311)
The allocation of seats for ‘newswriters’ has rightly been described as a key moment in the history of political journalism (Allan, 2010: 14; Kavanagh, 2011: 56). Yet, it would be a mistake to assume that access was given freely. From the outset, reporters were permitted entry only if they paid for the privilege, with the fee initially set at half a crown per session (Grant, 1836: 10). This favoured the more commercially successful publications and moneyed journalists; it also anticipated the exclusion of certain newspapers from the gallery later in the century (see below). 
Furthermore, even though journalists’ place in parliament was formally recognised in the Commons from 1803 and the Lords from 1831, reporters could still be excluded from the chambers of either House if an MP or peer expressed a wish to debate in private. Their right to do so was enshrined in Standing Order 163, which was invoked frequently in the first half of the nineteenth century. Though it was adapted to require the consent of the whole House, measured by a vote, in 1875, it is still in force today (MacDonagh, 1912: 407-10; Ilbert, 1917: 28; Standing Orders, 2012: 192).  
Censorship, an ‘essential counterpart to propaganda’ (Taylor, 2003: 10), is not generally regarded as a bedfellow of public relations. Yet, it was – and is – an effective means of managing media commentary. Any journalist who reported on a secret session of either House breached parliamentary privilege and risked expulsion from Westminster. Even official transcribers, employed to record the deliberations of select committees from 1803 and some aspects of parliamentary debates from 1813,[endnoteRef:6] were excluded on such occasions. This ensured that some aspects of parliamentary business remained shrouded in secrecy, although reporters could attempt to prise off-the-record information about such sessions from members in the lobby (see below).  [6: .  William Brodie Gurney was the first individual appointed to this role (Scharf, 1989: 198).
Bibliography
Allan, Stuart (2010) News Culture. Maidenhead: Open UP, 3rd ed. 
Anonymous (1854) ‘The Reporters’ Gallery’, Tait’s Edinburgh Magazine, January-December 1854. Edinburgh: Sutherland and Knox, vol. 21, 146-50.
Anthony, Scott (2012) Public Relations and the Making of Modern Britain. Cambridge: Cambridge UP.
Aspinall, Arthur (1956) ‘Reporting and Publishing of the House of Commons’ Debates 1771-1834’, in R. Pace and A. J. P. Taylor (eds.) Essays Presented to Sir Lewis Namier, London: MacMillan, 130-9.
Bentele, Günter and Seiffert, Jens (2012) ‘Public Relations and Culture in Germany: Between the “Iron Cage” and Deliberative Democracy’, in K. Sriramesh and D. Verčič (eds) Culture and Public Relations. Abingdon: Routledge, 124-41. 
Bingham, Adrian and Conboy, Martin (2015) Tabloid Century: The Popular Press in Britain, 1896 to the Present. Oxford: Peter Lang.
Blackburn, Robert (2011) ‘Laying the Foundations of the Modern Voting System: The Representation of the People Act 1918’, Parliamentary History, 30(1), 33-52.
Blick, Andrew (2004) People Who Live in the Dark: The History of the Special Adviser in British Politics. London: Politico.
Briggs, Asa (1994) A Social History of England. London: Weidenfeld and Nicholson.
Brown, Robert (2015) The Public Relations of Everything: The Ancient, Modern and Postmodern Dramatic History of an Idea. Abingdon: Routledge. 
Clark, Fife (1970) The Central Office of Information. London: George Allen & Unwin.
Cockrell, Michael, Hennessy, Peter and Walker, David (1985) Sources Close to the Prime Minister: Inside the Hidden World of News Manipulators. London: Macmillan.
Corfield, Penelope, Green, Edmund and Harvey, Charles (2001) ‘Westminster Man: Charlies James Fox and his Electorate’, Parliamentary History, 20(2), 157-85. 
Curran, James (2003) ‘The Ugly Face of Reform’, ‘The Industrialisation of the Press’ and ‘The Era of the Press Barons’, in Curran and J. Seaton, Power Without Responsibility: The Press, Broadcasting and New Media in Britain. London: Routledge, 6th ed.
Davis, Aeron (2002) Public Relations Democracy: Public Relations, Politics and the Mass Media in Britain. Manchester: Manchester UP.
Evans, Eric (2000) The Great Reform Act of 1832. London: Routledge, 2nd ed. 
Franklin, Bob (1994) Packaging Politics: Political Communications in Britain’s Media Democracy. London: Arnold.
Franklin, Bob (2003) ‘“A Good Day to Bury Bad News?”: Journalists, Sources and the Packaging of Politics’, in S. Cottle (ed.) News, Public Relations and Power. London: Sage.
Franklin, Bob, Hamer, Martin, Hanna, Mark, Kinsey, Marie and Richardson, John (2005) Key Concepts in Journalism Studies. London: Sage.
Foley, Michael (1993) ‘The Political Lobby System’, Irish Communication Review, 3(1), 21-30.
Gaber, Ivor (2000) ‘Government by Spin: An Analysis of the Process’, Media, Culture & Society, 22(4), 507-518.
Gaber, Ivor (2013) ‘The Lobby in Transition: What the 2009 MPs’ Expenses Scandal Revealed about the Changing Relationship between Politicians and the Westminster Lobby’, Media History, 19(1), 45-58.
Gandy, Oscar (1980) ‘Information in Health: Subsidised News’, Media, Culture & Society, 2(2), 103-115.
Grant, James (1836) Random Collections of the House of Commons. London: Smith, Elder and Cornhill, third edition. 
Grant, Mariel (1994). Propaganda and the Role of the State in Inter-War Britain. Oxford: Oxford UP.
Gregory, Anne (2012). ‘UK Government Communications: Full Circle in the 21st Century?’, Public Relations Review, 38(3), 367-375.
Habermas, Jurgen (2007 [1962]) The Structural Transformation of the Public Sphere. Cambridge: Polity. 
Hampton, Mark (2004) Visions of the Press in Britain, 1850-1950. Champaign: Illinois.
Hampton, Mark (2010) ‘The Fourth Estate Ideal in Journalism History’, in S. Allan (ed.) The Routledge Companion to News and Journalism. London: Routledge.
Hanson, Laurence. (1936) Government and the Press, 1695-1763. Oxford: Clarendon. 
Harris, Ian (2007) ‘Publishing Parliamentary Oratory: The Case of Edmund Burke’, Parliamentary History, 26(1), 112-130.
Hartley, John (2010) ‘Journalism, History and the Politics of Popular Culture’, in S. Allan (ed.) The Routledge Companion to News and Journalism. London: Routledge.
Hennessy, Peter (1990) Whitehall. London: Fontana.
Hewitt, Martin (2013) The Dawn of the Cheap Press in Victorian Britain: The End of the ‘Taxes on Knowledge’, 1849-69. London: Bloomsbury. 
Hoover, Benjamin (1953) Samuel Johnson’s Parliamentary Reporting: Debates in the Senate of Lilliput. Berkeley: California UP.
Ilbert, Courtenay (1911) Parliament: Its History, Constitution and Practice. London: Williams & Norgate.   
Ilbert, Courtenay (1917) ‘The Secret Sittings of the House of Commons’, Political Science Quarterly, 32(1), 28-35.
Jupp, Peter (2006) The Governing of Britain, 1688–1848. Abingdon: Routledge.
Kavanagh, Trevor (2011) ‘Downsizing? Not on the Politics Beat’, British Journalism Review, 22(1), 55-59. 
Koss, Stephen (1981) The Rise and Fall of the Political Press in Britain: The Nineteenth Century. Chapel Hill: North Carolina UP.
Lawrence, John (2009) Electing Our Masters: The Hustings in British Politics from Hogarth to Blair. Oxford: Oxford UP. 
Lawrence, John (2011) ‘The Culture of Elections in Modern Britain’, History, 96(324), 459-476. 
L’Etang, Jacquie (2004) Public Relations in Britain: A History of Professional Practice in the Twentieth Century. London: Routledge.
L’Etang, Jacquie (2009) ‘Public Relations and Diplomacy in a Globalized World: An Issue of Public Communication’, American Behavioral Scientist, 53(4), 607-26.
L’Etang, Jacquie (2015) ‘United Kingdom’, in T. Watson (ed.) Western European Perspectives on the Development of Public Relations: Other Voices. Basingstoke: Palgrave.
Lockwood, Thomas (1967) ‘A History of Royal Commissions’, Osgoode Hall Law Journal, 5(2), 172-209.
Lucy, Henry (1905) Later Peeps at Parliament: Taken from Behind the Speaker’s Chair. London: George Newnes.
Lucy, Henry (1920) The Diary of a Journalist. London: John Murray.
Lucy, Henry (1922) The Diary of a Journalist: Later Entries. London: John Murray.
Maartens, Brendan (2016) ‘From Propaganda to “Information”: Reforming Government Communications in Britain’, Contemporary British History, 30(4), 542-562
MacDonagh, M. (1912) The Reporters’ Gallery. London: Hodder & Stoughton. 
Martin, Jeanette. (2013) ‘Oratory, Itinerant Lecturing and Victorian Popular Politics: A Case Study of James Acland (1799-1876)’, Historical Research, 86(231), 30-52.
McGauran, John-Paul and Offer, John (2017) ‘A Philosophy of Charity and the Debates over the English and Irish Poor Laws in the 1830s’, Social Policy & Administration, 51(5), 719-737.
McNair, Brian (2004) ‘PR must die: Spin, Anti‐Spin and Political Public Relations in the UK, 1997–2004’, Journalism Studies, 5(3), 325-338.
Moore, Martin (2006) The Origins of Modern Spin: Democratic Government and the Media in Britain, 1945-51. Basingstoke: Palgrave.
Moss, Danny (2014) ‘Public Affairs’, in R. Tench and L. Yeomans (eds.) Exploring Public Relations. Harlow: Pearson, 3rd ed.
Myers, Cayce (2017) ‘Publicists in US Public Relations History: An Analysis of the Representations of Publicists, 1815–1918’, American Journalism, 34(1), 71-90.
Negrine, Ralph (1994) Politics and the Mass Media in Britain. London: Routledge..
Ogilvy-Webb, Marjorie (1965) The Government Explains: A Study of the Information Services. London: George Allen & Unwin.
Olasky, Marvin (1985) ‘A Reappraisal of 19th-Century Public Relations’, Public Relations Review, 11(1) 3-12.
O’Neill, Deidre and Harcup, Tony (2009) ‘News Values and Selectivity’, in K. Wahl-Jorgensen and T. Hanitzsch (eds) The Handbook of Journalism Studies. London: Routledge.
Phillips, John and Wetherell, Charles (1995) ‘The Great Reform Act of 1832 and the Political Modernization of England’, American Historical Review, 100(2), 411-436.
Raaz, Oliver and Wehmeier, Stefan (2011) ‘Histories of Public Relations’, Journal of Communication Management, 15(3), 256-275.
Raucher, Alan (1968) Public Relations and Business, 1900-1929. Baltimore: John Hopkins Press.
Reid, Christopher (2000) ‘Whose Parliament? Political Oratory and Print Culture in the Later 18th Century’, Language and Literature, 9(2), 122-134.
Rix, Kathryn (2014) ‘“Whatever Passed in Parliament Ought to be Communicated to the Public”: Reporting the Proceedings of the Reformed Commons, 1833-50’, Parliamentary History, 33(3), 453-474.
Rogers, Ronald (2010) ‘The Press and Public Relations Through the Lens of the Periodicals, 1890–1930’, Public Relations Review, 36(1), 50-55.
Rowe, Mike and McAllister, Laura (2006) ‘The Roles of Commissions of Inquiry in the Policy Process’, Public Policy and Administration, 21(4), 99-115.
Royle, Edward (2012) Modern Britain: A Social History 1750-2011. London: Bloomsbury, 3rd ed. 
Salmon, Philip (2009) ‘The House of Commons, 1801-1911’, in C. Jones (ed.) A Short History of Parliament: England, Great Britain, the United Kingdom, Ireland & Scotland. Woodbridge: Boydell, 249-70.
Saunders, Robert (2007) ‘The Politics of Reform and the Making of the Second Reform Act’, The Historical Journal, 50(3), 571-591.
Scharf, Harry (1989) ‘The Court Reporter’, Journal of Legal History, 10(2), 191-227.
Schönhagen, Philomen and Meißner, Mike (2016) ‘The Co-Evolution of Public Relations and Journalism: A First Contribution to its Systematic Review’, Public Relations Review, 42(5), 748-758.   
Senne, Linda and Moore, Simon (2015) ‘Bismarck, Propaganda and Public Relations’, Public Relations Review, 41(3), 326-334.
Seymour-Ure, Colin (1968) The Press, Politics and the Public. London: Methuen.
Seymour-Ure, Colin (2003) Prime Ministers and the Media: Issues of Power and Control. Oxford: Blackwell.
Shaw, Tony (2009) Eden, Suez and the Mass Media: Propaganda and Persuasion during the Suez Crisis. London: IB Tauris.
Simonis, Henry (1917) Street of Ink. London: Cassell and Company. 
Standing Orders of the House of Commons (2012). London: HMSO.  
St. John, Burton, Lamme, Margret and L’Etang, Jackie (2014) Pathways to Public Relations: Histories of Practice and Profession. Abingdon: Routledge.  
Taylor, Philip (2003) Munitions of the Mind: A History of Propaganda from the Acnient World to the Present Day. Manchester: Manchester UP.
Temple, Mick (2008) The British Press. Berkshire: Open UP. 
Thomas, Peter (1959) ‘The Beginning of Parliamentary Reporting in Newspapers’, The English Historical Review, 74(293), 623-636.
Thomas, Peter (1960) ‘John Wilkes and the Freedom of the Press’, Historical Research, 33(87), 86-98.
Tulloch, John (1993) ‘Policing the Public Sphere – The British Machinery of News Management’, Media, Culture & Society, 15(3), 363-384.
Tunstall, Jeremy (1970) The Westminster Lobby Correspondents: A Sociological Study of National Political Journalism. London: Routledge.
Vice, John and Farrell, Stephen (undated) The History of Hansard. House of Lords Library, accessed online on 23 August 2017 via: https://www.parliament.uk/documents/lords-library/History-of-Hansard.pdf 
Vieira, Ryan (2015) Time and Politics: Parliament and the Culture of Modernity in Britain and the British World. Oxford: Oxford UP.  
Watson, Tom (2008) ‘Creating the Cult of a Saint: Communication Strategies in 10th Century England’, Public Relations Review, 34(1), 19-24.
Weintraub, Stanley (1993) Disraeli: A Biography. London: Hamish Hamilton.  
Williams, Kevin (2010) ‘Newspapers for the Few: Politics, the Press and Partisanship’, Read all About it! A History of the British Newspaper. London: Routledge, 49-74.
] 

It also appears to have changed the character of the debates themselves. As the editor James Grant wrote in 1836, the ‘absence of strangers and reporters had a most paralysing effect on [politicians’] eloquence. There was no animation in their manner – scarcely any attempt at that wit and sarcasm at each other's expense so often made on other occasions.’ As a stranger and reporter himself, Grant did not reveal how he knew this, but did claim that the speeches delivered in secret sessions were ‘dull in the highest degree…[because politicians] knew their eloquence would not grace the newspapers of the following morning’ (1836: 48-9). Political actors, in other words, learned to adapt their language for public and private consumption.  
From ‘Strangers’ to Reporters: Managing News in the New Parliament 
By the mid-nineteenth century, the presence of reporters in parliament was, in the words of parliamentary historian Kathryn Rix, ‘acknowledged as a vital element in the practical functioning of the relationship between parliament and the people’. 
[An official] desire to give greater publicity to the activities of the Commons, not just those taking place in the chamber and the division lobby, but also the increasing amount of business transacted in the committee rooms, was fundamentally linked to evolving perceptions of the relationship between the reformed Commons and those it sought to represent. (Rix, 2014: 454)
Such evolving perceptions were driven by the slow democratisation of the British political system. Three Reform Acts in 1832, 1867 and 1884 increased the size of the voting public from an estimated 400,000 men in 1831 to just under five million in 1885 (Phillips and Wetherell, 1995: 413-414; Evans, 2000: 1-2; Blackburn, 2011: 36). Producing working-class majorities in many constituencies, these acts compelled politicians to elicit support from a broader range of socio-economic groups. The second act in particular ‘propelled the British electoral system into the age of mass politics’ (Saunders, 2007: 571), inspiring, among other things, the beginnings of modern election campaigning (for particularly insightful analyses of such campaigning and the oratory and print media that underpinned it, see Lawrence, 2009, 2011).
The desire to give greater publicity to parliamentary affairs was also, however, driven by substantive changes to the newspaper industry, including the repeal of a succession of taxes on paper and advertisements in 1834-61. The story of how these taxes were abolished and what impact they had on journalism has been told so often it is barely worth repeating here (for a recent review, see Hewitt, 2013), except to say that it coincided with a substantial increase in the number of print titles produced in Britain in the second half of the century. The number of local dailies, for instance, grew from only two titles in 1850 to 196 in 1900, with weeklies rising from ‘fewer than 400 in 1856 to an estimated 2072 in 1900’ (Curran, 2003: 33). New national papers like the Daily Telegraph also emerged, quickly accumulating larger readerships than established publications like the Times and heralding a new style of commercial journalism which culminated in the development of ‘New Journalism’ in the 1880s and the growth of the mass-circulation tabloid in the twentieth century (Conboy, 2002: chs. 4-6; Curran, 2003: chs. 2-5; Hartley, 2010; Bingham and Conboy, 2015).
As the newspaper industry expanded and diversified, more concessions were made to journalists who specialised in parliamentary reporting. The most significant of these was triggered by another accidental circumstance of great significance: a fire which gutted much of the old Palace of Westminster in 1834. Thirteen years elapsed before a new Lords chamber was constructed, and a further five until the Commons became fully operational. In the intervening years, temporary accommodation for the Lords and Commons was provided in the Painted Chamber and White Chamber respectively. In the first of these rooms, reporters were given exclusive use of the front seats of a new Strangers’ Gallery, albeit with ‘better facilities to come and go and, in addition, a broad writing-board, or desk…put up in front of the seats for their use’ (Grant, 1836: 3). In the second, journalists were given a gallery all to themselves, which was conveniently located directly above the Speaker’s Chair. In the old Commons, reporters often failed to see who was speaking because politicians’ backs were turned away from the viewing gallery. In the new hall, journalists could identify orators because they faced the Speaker (MacDonagh, 1912: 357-8).
When the new parliament was finally completed in 1852, both the Commons and the Lords boasted dedicated reporters’ galleries. Unlike the fire itself, these galleries were no accident: the architect Charles Barry incorporated them into his design for the new parliament building in 1835. Allowing more reporters into parliament – by 1868, as many as one hundred journalists might be working in the galleries at a given time (Vieira, 2015: 23) – they also improved the standard of accommodation. The monthly periodical Tait’s Edinburgh Magazine captured the transition well, drawing attention to the newfound comfort of the galleries, the ‘cushions as soft to sit upon as M.P.’s [sic]’, and the abundance of room in which to write and take notes. Where reporters had once had ‘access to the Strangers’ Gallery, and could only make sure of getting in there by being the first in the crowd that generally was collected previous to its being opened’, they now had a special area reserved for them, an indication perhaps of the increasing regard with which they were then being held:
The orators who are addressing empty benches and inattentive audiences are, in reality, speaking to the dozen reporters just before them. Little [Charles] Sibthorp, when he speaks, turns his face to them, in order that they may not miss a single word. (Tait’s Edinburgh Magazine, January-December, 1854)
Not all politicians warmed to the press so eagerly. Benjamin Disraeli, the standard-bearer of one-nation Toryism, described the concept of the Fourth Estate as a ‘somewhat exaggerated view…that is not an accurate expression’ of what journalists actually did in Britain at the time. Disraeli was also critical of politicians who quoted newspapers in parliament, claiming that to ‘quote the anonymous opinions of contemporary publications…[was] to lower very much the tone and authority of our debates in this House’ (Hansard, 7 May 1860: 773-4). Yet, Disraeli had himself worked as a journalist prior to becoming an MP, authoring a number of anonymous ‘letters’ in the Times under the alias ‘Runnymede’ which helped to secure his candidacy for the Conservatives in the 1837 general election. According to his biographer, Disraeli had also worked as an ‘informal…Tory publicist’ for Lord Lyndhurst, former Chancellor of the Exchequer (Weintraub, 1993: 162-3), suggesting that, though he may have castigated the ‘tone’ of newspaper writing, he clearly understood its significance.
The Politics of Space and Place in the Late Victorian Era
The creation of press galleries represented an important milestone in the history of government promotion: sitting above the Speaker’s chair, journalists could literally watch over parliamentary proceedings in the manner of a watchdog. Yet, it also created a logistical problem. The gallery possessed a limited number of seats, and as demand for news grew competition for access intensified. At some point in the 1850s or 1860s, all front row seats in the gallery were reserved for specific publications, with 15 given to London titles, three to representatives of press agencies (which provided provincial newspapers with second-hand summaries), and one to a Hansard reporter (Hansard, 30 August 1880: 734). Front row seats were highly prized because they represented the only positions in the gallery where a reporter could hear debates being conducted in the chamber below. 19 spaces were nevertheless insufficient to cater to the growing number of newspaper titles in Britain, and representatives of the provincial press felt particularly aggrieved at the London-centric nature of the arrangements.
In 1878, a Standing Committee on Parliamentary Reporting was set up to explore ways of improving the matter. In an 1880 report, the committee suggested increasing the number of seats and altering existing rules so that only those taking notes could be permitted to sit on the front row. More than £20,000 was required for the renovations, and in the ensuing Vote a revealing debate on the character of press reporting occurred. The Liberal MP Leonard Courtney described the proposals as a mere ‘stop-gap’ that would not give ‘what the country wanted – the reproduction, day by day, of debates, affording a full and faithful account of what was going on [in parliament] to all who were interested in…[British] political life’. Courtney had in mind a system of ‘verbatim reporting’ similar to Hansard, but his proposal was rejected by Joseph Cowan, another Liberal who claimed that ‘complete report[s]’ of parliamentary proceedings would be both ‘unusable’ and ‘unsaleable’ to journalists. If any ‘newspaper published a report of all that was said in Parliament’, Cowan suggested, it ‘would live three months. There was no more unsaleable matter printed in newspapers than reports of Parliamentary debates’ (Hansard, 30 August 1880: 738, 742). 
Cowan did not define what constituted ‘saleable’ matter, but did touch on an critical point about the nature of political reporting. Giving journalists access to parliament was no guarantee that they would actually report the discussions that occurred within it. Reporters selected stories, not the other way around, and did so according to criteria that differed from publication to publication (see O’Neill and Harcup, 2009). In Britain in the nineteenth century, there were broadly three types of newspaper: elite publications like the Times, radical-popular journals like the Northern Star, and commercial-popular organs like Reynold’s News (Curran, 2003: chs. 3-5; Hartley, 2010). These papers appealed to, and were read by, different sections of the community, and developed their own strategies for engaging readers. While the Times famously reported parliamentary debates at length, many of the newer populist titles focused less on the minutiae of proceedings and more on the broader contours of government policy and the characters involved in shaping it. This latter approach was epitomised by the Daily Mail, marketed to readers on its launch in 1896 as a paper that would not boast an entire page of ‘columns of speeches’ (Briggs, 1994: 243). 
Each newspaper, in other words, developed its own conception of ‘saleable’ news, and to be effective at generating coverage in them parliamentarians needed to recognise that fact. It was not enough simply to participate in debates. Politicians had to say things that were actually worth reporting, either through force of argument or the deployment of pithy witticisms or literary flair. Those who did so consistently were more likely to develop a reputation conducive to career advancement. Some sought to manufacture such reputations by setting up their own newspapers; others nurtured them by working as journalists while sitting in parliament. Between 1892 and 1910, 30 proprietors were elected to the Commons, with 41 MPs authoring articles in newspapers during the same period (Temple, 2008: 26), an indication, if one were needed, of the symbiotic relationship that these institutions had come to share.
Lobbying, Lobbyists and the Creation of the Westminster Lobby
The Commons and Lords were not, however, the only places where journalists could acquire the information they needed for stories. Both chambers were adjoined by antechambers known as lobbies where members could discuss and vote on bills without entering either house. Today, the term ‘lobbying’ is typically associated with attempts to ‘influence the actions of…government’ (Moss, 2014: 363). Yet, in Britain in the nineteenth century it appears to have been applied exclusively to journalism, with the correspondents who frequented the lobbies of either house known as ‘lobbyists’ (Simonis, 1917: 174, 202). The practice of sourcing news from these antechambers was itself known as ‘lobbying’, and was reputedly pioneered in the late Victorian era by the renowned journalist Henry William Lucy (MacDonagh, 1912: 59).
Lucy published several lengthy accounts of his time as a lobby correspondent (Lucy, 1905, 1902, 1922), but his writings do not reveal a great deal about the actual process of selecting and sourcing stories that he developed. What readers can surmise is that the lobbies were nearly always filled with strangers, particularly during votes (1905: 3, 159), and that a lot of parliamentary business was conducted in them. The type of news sourced from the lobbies differed from that obtained in the debating chambers. In the Commons and Lords, anything said was technically said on-record, but in the lobbies politicians tended to speak to journalists off-the-record. Focusing on the gossip and rumours that spread through parliament, lobbyists offered something akin to an insider’s account of the machinations of state power. The following excerpt, taken from a ‘Lobby Notes’ column in a major provincial newspaper read throughout the county of Sussex, gives a sense of the style of this particular type of journalism. 
The cast wind has not subsided, but it has blown away Mr Dillwyn’s Disestablishment resolution, and Mr Gladstone is expected to be in his place on the Treasury Bench on Thursday. His voice is a little busky still, but there is not the smallest reason for alarm. The indefatigable Sir Andrew Clark has pronounced his patient much better, although he still counsels earlier hours and abstinence from speech making, advice that up to the present moment the Premier has listened to with polite attention and immediately disregarded. (Brighton Gazette, 10 March 1886)
The emphasis on crisis, use of colourful metaphors and analogies and literary flair made lobby reporting attractive to both elite and popular newspapers. It also compelled lobbyists to develop close personal relationships with their sources. Lucy’s diaries attest to this, as does the knighthood he received in 1909 (Lucy, 1922: 273). 
Lucy was not the only journalist who enjoyed a productive relationship with his sources. Before his untimely death in 1878, Edward Spender was affectionately known in parliament as the ‘Prince of the Lobby’. The founder of the Western Morning News, another important provincial paper, Spender wrote a weekly ‘London Letter’ that received wide coverage in newspapers at the time. Described in one obituary as a ‘University man, of wide culture, and of reading at once extensive and varied’, he was reputed to enjoy direct ‘contact with members of the great political clubs, from whom he frequently received valuable and early information on party matters’ (15 June 1878: Cardiff Times), a quality that many of his successors would also nurture. 
[bookmark: _Hlk499096403]The lobby formed the basis of two major twentieth-century studies (Seymour-Ure, 1968; Tunstall, 1970), and features in several shorter accounts of government communications as well (see, for example, Foley, 1993; Gaber, 2000, 2013; Moloney, 2001). All commentators on it have drawn attention to the problems it creates for journalistic integrity, with relations between lobby correspondents and politicians typically characterised, as Bob Franklin has noted, by collaboration rather than conflict. 
This is not to deny that on occasion this relationship may become extremely combative and conflictual. But the typical pattern is a relationship in which the two parties are judged to work in complimentary, if not collusive, ways. Mutuality of interests drives and sustains the relationship. (Franklin, 2003: 46).
While such criticisms have some purchase today, they can also be applied to the lobby of the pre-1900 era. Since pre-industrial times, reporters with a keen ear for hearsay had sourced news from the lobbies (Thomas, 1959: 632). This informal method of newsgathering endured until a spate of Irish-American terror attacks on major London landmarks, including parliament, in the early 1880s. In 1884, formal institutional control over the lobbies was leveraged much in the same way as it had been on the press galleries after the burning of parliament fifty years earlier. A Lobby List was drawn up, which detailed precisely which journalists would be permitted access to the lobbies and gave preferential treatment, as in the galleries, to London dailies and established provincial titles with large circulations (Tunstall, 1970: 6).
On the night of 10 May 1941, an unknown number of Lobby, Hansard and press gallery files were destroyed in a wartime air-raid (Vice and Farrell, undated: 39). This has made the job of the historian considerably more difficult, though not impossible. We know that the Westminster Lobby was created as a means of limiting, not extending, journalistic access to parliament, that it became an ‘important conduit for official information, [and] for news management by governments’ (Cockrell, Hennessy and Walker, 1985: 34), and that it was used as the blueprint for a similar system of unattributed news briefings established in the Republic of Ireland in the twentieth century (Foley, 1993: 22). Access to this system was not given lightly and the information gleaned from it was considered extremely valuable precisely because it was not suitable for the debating chambers. Speaking in parliament towards the end of the nineteenth century, T. P. O’Connor, an MP and a journalist, claimed: 
Everybody who has any association with newspapers knows that the Lobby of the House of Commons is the Bourse [sic] of news in this country, and that no newspaper which is not able to have a representative in the Lobby is able to supply its readers with anything like a satisfactory and able account of the state of political and Parliamentary feeling. (Hansard, 13 July 1887: 707)
Permitting journalists to access the lobbies, O’Connor claimed, represented a ‘most valuable concession to newspapers’. Yet, he believed ‘equal facilities…[were not] given to newspapers of all shades of opinion’. Referring to a case in Edinburgh, where one newspaper with known unionist sympathies had been given lobby access while another, set up to make the case for Irish Home Rule, was excluded from parliament, O’Connor asked why ‘a newspaper representing one set of political opinions in a city [should] ha[ve] an opportunity of having a representative in the Reporters' Gallery and a representative in the Lobby…[while] another newspaper, representing another set of political opinions, is denied the privilege’? (Ibid).
Controlling access to the lobby, and to parliament in general, represented an important means of controlling the information that could be gleaned from these institutions. As the political historian Peter Hennessy has argued, the lobby epitomised a ‘cosy arrangement which suits, like all monopolies, the inside traders, the loser being the consumer, in this case the reader, the public, the electorate’ (1990: 364). Yet, this arrangement was a product of Victorian, not Edwardian or Georgian, politics, and it is worth bearing this in mind when evaluating its contemporary significance. 
Reflecting on the Pre-History of British Government Public Relations  
[bookmark: _Hlk499362631][bookmark: _Hlk499277278]What are scholars to make of the developments recounted in this paper? Two points are worth highlighting. First, though a lot has been written about the shifting relations between the state and the media in the eighteenth and nineteenth centuries, existing commentary has depicted these relations in starkly adversarial terms, with politicians and journalists engaged in the political equivalent of a running battle which culminated in the birth of a ‘free’ press and a functioning public sphere. This interpretation, buoyed by pioneering studies like Jurgen Habermas’s The Structural Transformation of the Public Sphere (1962), is not without merit. Yet, it leaves little space for studies of the collaboration and collusion that characterised relations between politicians and journalists during the same period. Nor does it take account of the various strategies developed by politicians to deal with the media – strategies that were developed because of the lifting of restrictions on parliamentary reporting, not in spite of them. 
Second, while much of the work considered here pales into insignificance when compared with the type of persuasive communication that emerged in Britain and elsewhere in the twentieth century, it is still worthy of scholarly attention. By printing and distributing reports, politicians took the first steps towards influencing media commentary. By opening up parliament to journalistic scrutiny, they began to learn how to ‘perform’ in the public eye in ways that profoundly altered the tenor and tone of their rhetoric. And by controlling who could enter parliament, they ensured that some aspects of the political process remained permanently hidden from public view. To use the terminology of our times, politicians of the late eighteenth and nineteenth centuries played an agenda-building role that was arguably as important as the agenda-setting function often attributed to journalists. They also laid the ground for the modern system of media management in Britain, and it is high time that scholars recognised that. 


Notes
